Zintegrowane Systemy Zarządzania to kilka współdziałających ze sobą i uzupełniających się podsystemów przedsiębiorstwa. W tym konkretnym przypadku mamy na myśli Systemy Zarządzania Jakością, Zarządzania Środowiskiem oraz Zarządzania Bezpieczeństwem i Higieną Pracy. Od niedawna zaczęto zauważać wzajemne przenikanie się tych systemów w organizacjach i dlatego powstała koncepcja Zintegrowanych Systemów Zarządzania, która je ze sobą łączy.
Wprowadzenie ZSZ może przybierać różne formy [ 7]:
budowy systemu zintegrowanego,
budowy systemu zarządzania związanego z jednym obszarem i stopniowa integracja kolejnych systemów z systemem istniejącym,
budowa częściowo zintegrowanych systemów, np. integracja w zakresie dwóch obszarów i połączenie z trzecim,
budowa oddzielnych systemów zarządzania poszczególnymi obszarami.
Budowanie i wdrażanie ZSZ jest tematem budzącym spore kontrowersje w zainteresowanym tym problemem środowisku, co przysparza temu pomysłowi zarówno sympatyków jak i sceptyków. Centralnym punktem niezgody jest stosunek do zasadności ponoszenia kosztów integracji, ograniczeń zlokalizowanych wewnątrz i na zewnątrz organizacji oraz horyzontu czasowego integracji.
Głównym przemawiającym za integracją faktem jest ogromne podobieństwo w elementach strukturalnych systemów zarządzania [7]:
polityka i planowanie,
organizacja i personel,
komunikacja,
ocena.
Zapewnienie jednego, spójnego systemu zarządzania przedsiębiorstwem wymaga zidentyfikowania podstawowych elementów tych systemów oraz możliwości takiego ich kształtowania, aby spełniały jednocześnie kryteria ekonomiczne funkcjonowania firmy oraz wymagania zawarte w normach ISO serii 9000, ISO serii 14000, PN serii 18000. Identyfikację i zestawienie podobieństw elementów systemów zarządzania przedstawia tabela 1., natomiast model ZSZ przedstawia rysunek 14. [7].
Tab.1. Zbieżność elementów systemów zarządzania zawartych w normach PN-EN-ISO 9001, PN-EN-ISO 14001, PN-N-18001. Źródło [7].
Powiązania między wymaganiami norm | ||
PN-N-18001 | PN-EN-14001 | PN-EN-9001 |
4.1. Wymagania ogólne | 4.1. Wymagania ogólne | 4.2. System jakości 4.2.1. Postanowienia ogólne |
4.2. Zaangażowanie kierownictwa i polityka bezpieczeństwa pracy | 4.2. Polityka środowiskowa | 4.1. Odpowiedzialność kierownictwa.
4.1.1. Polityka jakości |
4.2 Planowanie
4.3.1 Wymagania ogólne | 4.2. System jakości
4.2.3. Planowanie jakości | |
4.3. Planowanie
4.3.2. Identyfikacja zagrożeń i ocena ryzyka | 4.3. Planowanie
4.3.1.Aspekty środowiskowe | 4.4. Sterowanie projektem
4.4.4. Dane wejściowe do projektowania 4.4.5. Dane wyjściowe z projektowania |
4.3 Planowanie
4.3.3. Wymagania prawne i inne | 4.3 Planowanie
4.3.2. Wymagania prawne i inne | 4.4. Sterowanie projektem
4.4.4. Dane wejściowe do projektowania 4.4.5. Dane wyjściowe z projektowania 4.9. Sterowanie procesem |
4.3. Planowanie
4.3.4. Cele ogólne i szczegółowe | 4.3. Planowanie
4.3.2. Cele i zadania | 4.2. System jakości
4.2.3. Planowanie jakości |
4.3. Planowanie
4.3.5. Planowanie działań | 4.3. Planowanie
4.3.3. Program zarządzania środowiskiem | 4.2. System jakości
4.2.3. Planowanie jakości |
4.4 Wdrażanie i funkcjonowanie
4.4.1. Struktura, odpowiedzialność i uprawnienia | 4.4. Wdrażanie i funkcjonowanie
4.4.1. Struktura, odpowiedzialność | 4.1. Odpowiedzialność kierownictwa.
4.1.2.1. Odpowiedzialność i uprawnienia 4.1.2.2. Środki |
4.4. Wdrażanie i funkcjonowanie
4.4.2. Zapewnienie zasobów | 4.4. Wdrażanie i funkcjonowanie
4.4.1. Struktura, odpowiedzialność | 4.1. Odpowiedzialność kierownictwa.
4.1.2.2. Środki |
4.4. Wdrażanie i funkcjonowanie
4.4.3. Szkolenie, świadomość, kompetencje i motywacja | 4.4. Wdrażanie i funkcjonowanie
4.4.2. Szkolenie, świadomość i kompetencje | 4.18. Szkolenie |
Tab.1. Ciąg dalszy.
4.4. Wdrażanie i funkcjonowanie
4.4.4. Komunikowanie się | 4.4. Wdrażanie i funkcjonowanie
4.4.4. Komunikowanie się | 4.1. Odpowiedzialność kierownictwa.
4.1.1. Polityka jakości |
4.4. Wdrażanie i funkcjonowanie
4.4.5. Dokumentacja SZBP | 4.4. Wdrażanie i funkcjonowanie
4.4.4. Dokumentacja SZŚ 4.4.5. Nadzór nad dokumentacją | 4.2. System jakości 4.2.1. Postanowienia ogólne
4.5. Nadzór nad dokumentacją i danymi |
4.4. Wdrażanie i funkcjonowanie
4.4.6. Sterowanie pracami i działaniami związanymi ze znaczącymi zagrożeniami | 4.4. Wdrażanie i funkcjonowanie
4.4.6. Sterowanie operacyjne | 4.2. System jakości
4.9. Sterowanie procesem |
4.4. Wdrażanie i funkcjonowanie
4.4.7. Gotowość do reagowania na wypadki przy pracy i awarie | 4.4. Wdrażanie i funkcjonowanie
4.4.7. Gotowość na wypadek awarii i reagowanie na awarie | |
4.5. Sprawdzanie oraz działania korygujące i zapobiegawcze
4.5.1. Monitorowanie | 4.5. Sprawdzanie oraz działania korygujące
4.5.1. Monitorowanie i pomiary | 4.10. Kontrola i badania
4.10.1.Postanowienia ogólne 4.11. Nadzorowanie wyposażenia do kontroli, badań i pomiarów 4.11.1. Postanowienia ogólne 4.20. Metody statystyczne |
4.5. Sprawdzanie oraz działania korygujące i zapobiegawcze
4.5.2. Auditowanie | 4.5. Sprawdzanie oraz działania korygujące
4.5.4. Audit SZŚ | 4.17. Wewnętrzne audity jakości |
4.5. Sprawdzanie oraz działania korygujące i zapobiegawcze
4.5.3. Zapisy | 4.5. Sprawdzanie oraz działania korygujące
4.5.3. Zapisy | 4.16. Nadzorowanie zapisów dotyczących jakości |
4.5. Sprawdzanie oraz działania korygujące i zapobiegawcze
4.5.4. Działania korygujące i zapobiegawcze | 4.5. Sprawdzanie oraz działania korygujące
4.5.2. Niezgodności, działania korygujące i zapobiegawcze | 4.14. Działania korygujące i zapobiegawcze |
4.6. Przegląd wykonywany przez kierownictwo i ciągłe doskonalenie | 4.6. Przegląd wykonywany przez kierownictwo | 4.1. Odpowiedzialność kierownictwa.
4.1.3. Przegląd wykonywany przez kierownictwo |
Rys. 14. Model Zintegrowanego Systemu Zarządzania. Źródło [7].
To podejście do integracji traktuje SZJ jako podstawową strukturę, w którą wplecione zostaną elementy pozostałych systemów. Do zintegrowania dokumentacji dochodzi tutaj w sposób polegający na osobnym opracowaniu księgi każdego systemu z osobna. Intensywność integracji na poziomie operacyjnych procedur determinuje przede wszystkim siła zależności i wzajemnych powiązań integrowanych systemów oraz precyzyjne zdefiniowanie obszarów i warunków styczności pomiędzy poszczególnymi obszarami. Największy stopień zintegrowania może zostać osiągnięty na poziomie instrukcji, gdzie potencjalnie każda instrukcja może w sobie łączyć elementy wszystkich trzech systemów.
Rys. 15. Struktura dokumentacji ZSZ na bazie SZJ. Źródło [7].
Integracja systemów zarządzania w ramach TQM.
TQM jest nowoczesną koncepcją zarządzania przedsiębiorstwem. Jest to filozofia wszechstronnego, zbiorowego wysiłku zorientowanego na ustawiczne doskonalenie organizacji we wszystkich aspektach, sferach i efektach działalności. Obejmuje nie tylko doskonalenie wyrobów czy usług, ale także jakość pracy, technologii, organizacji pracy, procesów marketingowych i wytwórczych zorientowanych na zaspokojenie potrzeb klientów i uczestników organizacji, jej przetrwanie i rozwój.
TQM stanowi rozwinięcie kompleksowego sterowania jakością. Początkowo pojęcie to związane było ze sposobem integrowania różnych działań w dziedzinie jakości, które umożliwiałyby prowadzenie produkcji i dostarczanie usług możliwie najmniejszym kosztem przy pełnym zadowoleniu klienta zarówno zewnętrznego, jak i wewnętrznego. Następnie, wskutek dynamicznego rozwijania się systemowego podejścia do zarządzania różnymi obszarami organizacji, zaczęto TQM postrzegać jako klamrę spinającą funkcjonujące w firmie systemy zarządzania, w szczególności obejmujące obszary jakości, bezpieczeństwa pracy i ochrony środowiska naturalnego.
Do integracji tych systemów może dochodzić na co najmniej trzech poziomach [7]:
polityki – sformułowanie jednej zintegrowanej polityki organizacji,
podsystemów – znajdowanie optymalnych rozwiązań w zakresie poszczególnych obszarów działalności przedsiębiorstwa,
dokumentacji – określenie wspólnych elementów norm dotyczących zarządzania jakością, bezpieczeństwem pracy i ochroną środowiska naturalnego,
tak, aby można było realizować elementarne cele TQM, którymi są:
zdobycie i utrzymanie klienta,
zadowolenie klienta zewnętrznego i wewnętrznego,
zdobywanie lub utrzymanie rynku,
uzyskiwanie pozytywnych efektów ekonomicznych.
Integracja w organizacji systemów zarządzania w ramach TQM składa się z następujących kroków:
ukształtowanie i przyjęcie wizji rozwoju organizacji,
określenie misji, jaką chce organizacja pełnić w społeczeństwie,
przyjęcie wartości, jakich organizacja będzie przestrzegać podczas realizacji misji,
wyodrębnienie funkcjonujących podsystemów i identyfikacja zachodzących w organizacji procesów,
bliższe scharakteryzowanie podsystemów i procedur zarządzania.
Najważniejszym dokumentem integrującym obszary: jakości, bezpieczeństwa pracy i ochrony środowiska naturalnego jest wspólna Księga Zintegrowanego Systemu Zarządzania opisująca na poziomie strategicznym strukturę oraz podstawowe elementy całego ZSZ przedsiębiorstwem zgodnego z koncepcją TQM. Wskazane jest zachowanie jednolitego i spójnego charakteru opisu całego ZSZ tak, aby nadana została jednakowa ranga wszystkim opisywanym obszarom zarządzania.
Rys. 16. Struktura dokumentacji ZSZ w ramach TQM. Źródło [7].
Ze Zintegrowanego Systemu Zarządzania płynie szereg korzyści; do najważniejszych z nich można zaliczyć:
objęcie systemem zarządzania więcej niż jednej dziedziny działalności przedsiębiorstwa,
nadanie tej samej rangi problemom zarządzania obszarami poddanymi integracji,
ujednolicenie dokumentacji ZSZ oraz czynności związanych z jej funkcjonowaniem,
spójny dla wszystkich obszarów cykl doskonalenia systemu,
minimalizacja ilościowa procedur i instrukcji,
redukcja nakładów związanych z wdrażaniem i funkcjonowaniem ZSZ,
ugruntowanie zaufania Klientów do przedsiębiorstwa, w którym system zarządzania opiera się o dowolnie skonfigurowany zespół standardów (norm i ewentualnie wytycznych),
możliwość uzyskania korzyści większych niż suma "korzyści prostych" z "pojedynczych" systemów zarządzania poszczególnymi obszarami funkcjonowania organizacji – efekt synergii,
wszechstronne przygotowanie przedsiębiorstwa do sprostania wymogom konkurencyjnego rynku, zwłaszcza rynku Unii Europejskiej.
Wszystko pięknie ale bardzo szkoda że bez bibliografii
skomentowano: 2011-01-24 20:38:00 przez: Karina
Copyright © 2008-2010 EPrace oraz autorzy prac.